BLAASINFECTIES

Een blaasinfectie of blaasontsteking is een vaak voorkomende aandoening bij vrouwen. Gezien de vrouwelijke
plasbuis veel korter is dan die van mannen, kunnen bacteriën gemakkelijker de blaas bereiken. Vrouwen hebben dan ook meer kans om een blaasontsteking te ontwikkelen.

Normaalgezien zijn de blaas en urine steriel, dit wil zeggen ‘vrij van elke bacterie’. Wanneer bacteriën via de plasbuis de blaas bereiken en zich daar vasthechten, onstaat een blaasinfectie. Bacteriën kunnen binnendringen via volgende mechanismen:

- Seksuele activiteit: bij seksuele betrekkingen kunnen bacteriën via mechanische bewegingen vanuit de
anale of vaginale regio worden overgebracht naar de plasbuis en zo in de blaas terechtkomen.
- Toilethygiëne: door van achteren naar voren schoon te vegen na de ontlasting, kunnen bacteriën in de
blaas terechtkomen.
- Ophouden van urine: bacteriën kunnen zich in de blaas voortplanten wanneer het urineren lang en herhaaldelijk wordt uitgesteld.

De typische symptomen bij een blaasonsteking zijn: frequent plassen, branderigheid bij het plassen, dringende plasdrang, pijn in de onderbuik,…. De urine is ook vaak slecht ruikend en troebel. Bij een eenvoudige blaasontsteking is er geen sprake van koorts, flankpijn of braken. Deze symptomen zijn tekenen die in de richting van een meer ernstige nierontsteking wijzen.

De diagnose van een blaasinfectie berust op volgende drie pijlers:

1) de aanwezigheid van (bovenstaande) typische symptomen
2) de aanwezigheid van bacteriën én andere tekenen van infectie in de urine
3) het verdwijnen van de symptomen na start van de antibiotische behandeling

Niet alle blaasinfecties vereisen een behandeling; milde vormen van blaasinfecties kunnen spontaan overgaan zonder medicatie en met een hoge vochtinname. In de meeste gevallen wordt echter een antibioticakuur opgestart om de genezing versnellen en de symptomen te verminderen. Een langdurige kuur antibiotica (meer dan vijf dagen) is niet aangewezen.
Enkel in sommige specifieke situaties kan langdurige behandeling met laag-gedoseerde antibiotica een optie zijn om frequente blaasinfecties te voorkomen. Dit dient echter vooraf besproken te worden met jouw uroloog.
Wanneer er een duidelijke link is tussen seksuele activiteit en het ontstaan van blaasinfectie, kan een eenmalige inname van antibiotica na seksuele activiteit een blaasinfectie voorkomen. Deze behandelingsoptie dient eveneens eerst besproken te worden met jouw uroloog.

Verschillende factoren kunnen een positieve rol spelen in de preventie van blaasinfecties:

- Drink veel water: ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag.
- Ga om de drie à vier uur plassen.
- Veeg na de ontlasting steeds voor voren naar achteren schoon.
- Drink iedere dag een glas veenbessensap of neem één tablet cranberry-extract in per dag.
- Vermijd vaginale spoelingen onder de douche.
- Vermijd het gebruik van sterk geparfumeerde artikelen voor persoonlijke hygiëne.